صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

مسؤولیت های منتظران

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | مسؤولیت های منتظران
bookmark_border یازدهم تجربی یازدهم ریاضی
book دین و زندگی (2)
bookmarks فصل 9 : عصر غیبت
6 ماه قبل
0

مسؤولیت های منتظران

تقویت معرفت و محبّت به امام (عج(

پیروی از امام عصر (عج(

آماده کردن خود و جامعه برای ظهور

دعا برای ظهور امام (عج(

 

تقویت معرفت و محبّت به امام (عج(

کسانی که معرفت به این مطلب پیدا کرده اند که پیامبر و امام از پدر و مادر به مؤمنان مهربان ترند، محبت بیشتری به پیامبر و امام دارند. پیامبر (ص) ضمن معرفی همه ی امامان (ع) در مورد امام عصر (ع) می فرمایند: (هرکس که دوست دارد خدا را در حال ایمان کامل و مسلمانى مورد رضایت او ملاقات کند، ولایت و محبّت امام عصر (ع) را بپذیرد.) پذیرش ولایت و محبت.

عوامل (علت ها) مؤثر در معرفت و محبت به امام (معلول) و از بین رفتن تردیدها (معلول) شناخت جایگاه امام در پیشگاه الهی؛ آشنایی با شیوه حکومت داری امام در هنگام ظهور؛ آشنایی با صفات ایشان در روایات

 

پیروی از امام عصر (عج(

پیامبر (ص) می فرمایند: (خوشا به حال کسى که به حضور (قائم) برسد، درحالى که پیش از قیام او نیز پیرو او باشد. آنچه پیروان دنبال آن هستند، مراجعه به عالمان دین؛ عمل به احکام فردی و اجتماعی؛ مقابله با طاغوت؛ نشانه های (علائم) پیروی از امام عصر (ع) تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و برکنار کردن حاکمان ستمگر است.

 

آماده کردن خود و جامعه برای ظهور

منتظر عصر غیبت را عصر آماده باش برای یاری امام می داند و خود را سرباز امام به حساب می آورد. هر لحظه منتظر ندای امام برای فراخواندن مردم برای پیوستن به حق است. امام علی (ع) در مورد بیعت کنندگان با امام زمان (عج)، امام با این شرط با آنان بیعت می کند:

در امانت خیانت نکنند.

پاکدامن باشند.

اهل دشنام و کلمات زشت نباشند.

 به ظلم و ستم خونریزی نکنند.

به خانه ای هجوم نبرند.

 کسی را به ناحق آزار ندهند.

ساده زیست باشند و بر مرکب های گران قیمت سوار نشوند.

لباس های فاخر نپوشند.

به حقوق مردم تجاوز نکنند.

به یتیمان ستم نکنند.

دنبال شهوت رانی نباشند.

شراب ننوشند.

به پیمان خود عمل کنند.

ثروت و مال را احتکار نکنند.

در راه خدا به شایستگی جهاد نمایند.

کسانی که ویژگی های مذکور را هنگام ظهور دارند؛ کسانی هستند که قبل از ظهور آن حضرت، در صحنه های فعالیت های اجتماعی و نبرد دائمی حق و باطل، در جبهه حق حضوری فعال داشته باشند و با ایستادگی در مقابل شیاطین درون و برون، ویژگی هایی چون شجاعت، عزت نفس و پاک دامنی را در خود پرورانده باشند؛ آنکس که در عصر غیبت تنها با گریه و دعا سر کند و در نبرد حق طلبان علیه مستکبران حضور نداشته باشد در روز ظهور به علت عدم آمادگی مانند قوم حضرت موسی (ع) به حضرت مهدی (عج) خواهند گفت: (تو و پروردگارت بروید و بجنگید ما اینجا می نشینیم.) پویایی شیعه طبق اعتقاد برخی جامعه شناسان:

گذشته سرخ: اعتقاد به عاشورا آمادگی برای شهادت و ایثار

آینده سبز: انتظار برای سرنگونی ظالمان و گسترش عدالت

یاران امام زمان (عج) پیشتازان تحول جهانی و سازندگان تمدن اسلامی اند؛ هسته مرکزی آنان 313 نفر به تعداد یاران پیامبر (ص) در جنگ بدر هستند و به فرمایش امام باقر (ع)، 50 نفر زنان هستند و اکثرشان جوانان

 

دعا برای ظهور امام (عج(

امام علی (ع) می فرمایند: (منتظر فرج الهی باشید و از لطف الهى مأیوس نشوید و بدانید که محبوب ترین کارها نزد خداوند، انتظار فرج است.) از برترین اعمال در زمان غیبت در انتظار ظهور بودن است؛ زیرا فرج و گشایش واقعی برای دینداران با ظهور حاصل می شود؛ دعا برای ظهور امام عصر (عج) لازمه انتظار فرج است.


سایر مباحث این فصل